poniedziałek, 10 października 2011

Temperatura Barwowa


Temperatura Barwowa


O wrażeniu kolorystycznym oglądanego otoczenia decyduje między innymi rodzaj bieli, jaki wysyłany jest ze źródła światła. Parametr ten określany jest mianem temperatury barwowej Tb. Różne źródła światła emitują światło o różnej temperaturze barwowej. Podobnie światło naturalne, które dociera do nas, w zależności od położenia słońca na nieboskłonie i stopnia zachmurzenia posiada różną barwę. Zaczynając od niebieskawego, przy całkowitym zachmurzeniu, do pomarańczowego, przy zachodzie słońca. Światło ciepłe wpływa uspokajająco i relaksująco. Przy tym właśnie świetle dobrze odpoczywamy i im cieplejsze światło, tym większe wrażenie ciepła i spokoju. Światło białe, czy też chłodno-białe jest bardziej stymulujące i daje lepsze warunki do intensywnej pracy.


Rys. Wrażenia wizualne, w zależności od barwy światła.
Temperatura barwowa określana jest przez porównanie barwy światła wysyłanego przez dane źródło, z odpowiadającą mu barwą ciała czarnego o określonej temperaturze. Krzywa obrazująca promieniowanie ciała czarnego przedstawiona jest na wykresie chromatyczności. I tak np. lampa sodowa SON ma 2000K, żarówka 2856K, halogen 3000K, a lampa metalohalogenkowa CDM (/942) ma 4200K.
Norma PN-EN 12464-1 wprowadza następujące przedziały i sformułowania przy określaniu temperatury barwowej:
  • temperatura barwowa poniżej 3300 K - barwa ciepła,
  • temperatura barwowa 3300 K - 5300 K - barwa neutralna,
  • temperatura barwowa powyżej 5300 K - barwa chłodna.

źrudło: http://www.swiatlo.tak.pl/pts/pts-temperatura-barwowa.php

Kontrast względny

W momencie wysokiej wartości ok 80 % jesteśmy w stanie zobaczyć cienie które znikają w momencie zbyt dużej ilości farby oraz odcienie niebieskiego.Wartość kontrastu jest trudna do określenia. Po nakładaniu coraz większej ilości możemy też zauważyć coraz niższy kontrast.
Z doświadczenia wynika, że dla dobrego papieru powlekanego wartość kon­trastu względnego nie powinna być mniej­sza niż 35%.

K=(Da–Dr)/ Da
gdzie:
Da — gęstość optyczna pola pełnego;
Dr — gęstość optyczna pola rastrowego.


Warunki obserwacji

Wstęp:
Kolorymetria Kolor
Bardzo ważne jest zdefiniowanie znaczenia kolor. Materia nie posiada koloru, tylko zdolność do odbijania określonego promieniowania elektromagnetycznego, na które wrażliwe jest oko ludzkie. Kolor jest zatem wrażeniem optycznym obserwatora oświetlonego obiektu. Potrójna natura widzenia Odbiór kolorów przez obserwatora jest pod wpływem trzech czynników:

  • Światła pochodzącego z jednego lub kilku źródeł.
  • Istota obserwowanego obiektu, mająca zdolność do odbijania światła.
  • Oko – złożony narząd odbierający sygnały i przekazujący je do mózgu, gdzie są interpretowane.
    O tych czynnikach należy pamiętać w każdych rozważaniach na temat koloru.

Normalizacja warunków obserwacji
  • Iluminanty
  • Głównymi iluminantami (źródłami światła) są:
    • Iluminant D65: emituje światło dzienne.
    • Iluminant A: reprezentuje żarowe źródła światła.
    • Iluminant F11: emituje światlo neonowe.
    • Obserwator standardowy
      Aby było możliwe opisanie kolorów za pomocą liczb CIE (Commission Internationale de l'éclairage) zdefiniowała obserwatora kolorometrycznego standardowego. Obserwator standardowy reprezentuje przeciętnego człowieka, o normalnym postrzeganiu barw. CIE zdefiniowała dwóch obserwatorów standardowych, różniących się kątem obserwacji: 2° oraz 10°. Obserwator standardowy o kącie 2° odpowiada obserwacji obiektu o małym rozmiarze (przy pomocy aparatury optycznej). Natomiast obserwator standardowy o kącie obserwacji 10° odpowiada obserwacji obiektu w warunkach normalnych.
  • Opis koloru
    Odbiór koloru przez ludzkie oko jest uzależniony od otoczenia obiektu. Obiektywny opis koloru opiera się na absolutnych i niezależnych od obserwatora wartościach.Reprodukcja barw za pomocą farb drukarskich jest złożonym zadaniem.
  • Jasność
    Jasność koloru określa ilość światła odbitego lub przepuszczonego przez obiekt w stosunku do ilości światła odbitego od białej powierzchni.
  • Odcień
    Odcień określa odczucie optyczne koloru, określane wyrażeniami takimi, jak czerwony, niebieski, zielony, itd.
  • Nasycenie
    Nasycenie jest parametrem określającym intensywność barwy. Nasycenie decyduje o tym czy kolor obiektu jest odbierany jako bardziej intensywny lub bledszy.
  • Metameryzm
    Gdy dwie próbki, oświetlone jednym źródłem światła wydają się identyczne, natomiast w innym świetle ich barwy się różnią to mamy do czynienia z metameryzmem barw tych próbek.

aby mieć jakieś pojęcie o profilowaniu monitora...

Jasność: Prawidłowe ustawienie monitora ma pokazać wszystkie poziomy szarości od najjaśniejszych do najciemniejszych, w momencie gdy odpowiednio skalibrujemy monitor obraz będzie posiadał odpowiedni kontrast oraz nie będzie wydawał się "płaski".

Kontrast: Kontrast może być ustawiony według własnych upodobań, kontrast uwydatnia często jaśniejsze elementy obrazu dlatego nie można ustawiać zbyt wysokiej jego wartości.

GAMMA : po ustawieniu tych wartości pakiety oprogramowania mierzą wartości monitora, wartości kupowanych monitorów wynoszą pomiędzy 2.0 a 3.0 Gamma.
Współczynnik Gamma wynosi dla PC 2.2 a dal Mac 1.8. Zwiększając współczynnik monitora będziemy przyciemniać obraz zmniejszając go będziemy zwiększali jego jasność a obraz będzie wydawał się mdły.

Po zmierzeniu współczynnika gamma w bardziej profesjonalny sposób czyli za pomocą przyrządu pomiarowego tworzy w profilu i zapamiętuje tzw. TAGi TRC każdy odpowiada jednemu z kanałów RGB, najczęściej wszystkie TAGi są takich samych wartości.
Dzięki temu profile wyświetlają taki sam obraz na systemach PC i MAC.

Luminofory RGB:

Są to kolejne brane pod uwagę przez program profilujący parametry. Luminofory w markach monitorów CRT takich jak np: Sony, Nec, Samsung  mogą być zupełnie różne, wraz z częstotliwością świecenie oraz ich żywotnością też mogą zmieniać barwę. Urządzenia dokonują pomiaru bary: czerwonej, niebieskiej oraz zielonej, aby tego dokonać monitor wysyła wartości 255,0,0 itd tla kolejnych 2 barw. Chromatyczność barw mierzona jest w 3 tagach rXYZ, gXYZ, bXYZ (red green blue) wszystkie wartości zawarte są w trójkącie barw z przestrzeni RGB.

Punkt bieli:
RGB
Czarny: 0,0,0
Biały 255,255,255 - biel będzie w tym przypadku albo idealna albo będzie miała złą temperaturę barwową, dlatego przyjętym standardem jest D50 czyli 5000 K jasność przy której ogląda się wydruki na specjalnych stanowiskach.

Omówiłem w skrócie wszystkie parametry monitora nie wykluczone że temat rozwinę jeszcze bardziej.

piątek, 7 października 2011

Profile monitora:

Zacznijmy od tego że bez monitora nie moglibyśmy nic zrobić w przebiegu kalibrowania do druku. Jeżeli mamy monitor i pewność że widziane przez nas barwy są prawidłowe wtedy możemy wykonać wydruk próbny i posłużyć się nim do proofingu. Musimy pamiętać o poziomie jasności monitora, w przypadku gdy ustawiona jest zbyt wysoko to nie zobaczymy głębokich czerni.


Do wykonania profilu monitora będzie potrzebne oprogramowanie profilujące, teraz możemy wykonać profilowanie bez przyrządów pomiarowych lub za pomocą nich.

Przykładowo program Adobe Gamma potrafi wykonać profil monitora bez kalibratora.
Profilowanie monitora jest bardzo proste wystarczy że mamy kolorymetr, przystawimy go do matrycy monitora i wykonujemy polecenia zgodne z tym co nam się wyświetla. Kolorymetr mierzy wtedy współczynnik Gamma, chromatyczność luminoforów oraz punkt bieli.

wtorek, 6 września 2011

Odszarzanie barw


Odszarzanie barw oraz zastępowanie składnika szarego (UCR – Undercolor Removal i GCR – Gray Component Replacement) są technikami używanymi do eliminacji lub redukcji szarości i czerni pochodzących z połączenia trzech barw pierwszorzędowych (cyjan + magenta + żółty)
i zastąpienia ich czernią.
UCR odszarza miejsca zbliżone do szarości lub czerni (ilości każdej ze składowych są niemal identyczne).
GCR zadziała we wszystkich miejscach obrazu.
Zastępuje on ciemne składowe kolorów obrazu czernią.
Aby wykorzystać możliwości obu tych metod należy ustalić to z dostawcą filmów, stosować odpowiednie oprogramowanie w jednostkach RIP lub włączyć ich funkcje w programach DTP.
  • Odszarzanie barw (UCR).
Technika ta zastępuje czernią szarości i czernie uzyskane przez nałożenie trzech kolorów: żółtego, magenty i cyjanu.

Zalety:
Usunięcie wysokich pokryć powstałych w wyniku nałożenia 4 kolorów.
Redukcja tonowania.
Zmniejszenie zużycia farby.
Poprawa stabilności szarości.
Zmniejszenie ilości oparów rozpuszczalników
w drukowaniu heat-setowym.
Wady:
W drukowaniu triadą czernie są generowane za pomocą wszystkich czterech kolorów. Zastąpienie 3 kolorów CMY za pomocą czerni daje efekt zmniejszonej głębi koloru czarnego.
  • Zastępowanie szarości (GCR)
GCR wpływa na cały obraz:
  • w cieniach,
  • w ciemnych obszarach kolorowych.
W standardowej separacji, kolor ciemno pomarańczowy składa się z 90% pokrycia żółtym kolorem, 80% magentą i 20% cyjanem. Można to przedstawić następująco:
Ciemny pomarańczowy
=
Czysty pomarańczowy
+
Szary triadowy
90% żółty

70% żółty

20% żółty
80% magenta

60% magenta

20% magenta
20% cyjan



20% cyjan


Procedura zastępowania szarości GCR zamieni szarość triadową za pomocą 20% czerni:
Ciemny pomarańczowy
=
Czysty pomarańczowy
+
Szary
90% żółty

70% żółty

20% czerni
80% magenta

60% magenta


20% cyjan





W tym przypadku całkowite pokrycie farbą spadło z 190 do 150%.

Zalety:
  • Usunięcie wysokich pokryć powstałych w wyniku nałożenia 4 kolorów.
  • Redukcja tonowania.
  • Zmniejszenie zużycia farby.
  • Poprawa stabilności szarości.
  • Lepsza stabilność dłuższych nakładów, ponieważ wszystkie niuanse są reprodukowane za pomocą 2 kolorów i czerni.
  • Zmniejszenie ilości oparów rozpuszczalników w drukowaniu heat-setowym.

Wady
:
  • W drukowaniu triadą czernie są generowane za pomocą wszystkich czterech kolorów. Zastąpienie 3 kolorów CMY za pomocą czerni daje efekt zmniejszonej głębi koloru czarnego.
  • Może zmniejszyć połysk odbitki, ponieważ zmniejsza ilość naniesionej farby.
  • Mała zmiana intensywności czerni wpływa na cały rysunek: na przykład, gdy zwiększamy gęstość optyczną czerni w celu poprawienia kontrastu tekstu.







Reprodukcja koloru


  • Wstęp
W naturze wszystkie obrazy są złożone z nieskończonej liczby kolorów i odcieni. Każdy punkt rozprasza określoną ilość światła czerwonego, zielonego i niebieskiego (RGB). Jakość i wierność odwzorowania koloru zależy od trzech czynników: koloru, waloru i jakości obrazu. Kolor Kolor jest tworzony przez mieszanie barw podstawowych. Pod wyrażeniem „mieszanie kolorów“ kryje się wiele różnych pojęć. W zależności od zastosowanej metody, mieszanie dwóch lub więcej barw może dać całkowicie różne rezultaty. W kolorymetrii rozróżniamy kilka rodzajów mieszania:
  • Mieszanie addytywne
    Polega ono na łączeniu kilku wiązek promieniowania świetlnego o różnej długości fali, które tworzą nowy kolor. Na przykład połączenie w równych ilościach barw pierwszorzędowych: czerwonej, zielonej i niebieskiej da wrażenie koloru białego (jeśli natężenie źródeł światła będzie niskie, to otrzymamy szarość). Ten typ mieszania jest używany na przykład w telewizorach i monitorach komputerowych.
·         Mieszanie subtraktywne
Jeśli od białego światła będziemy odejmować część jego widma, to otrzymamy nową barwę za pomocą subtrakcji. Jeśli położymy na sobie barwne folie, to za pomoca subtrakcji stworzymy nową barwę. Każda z folii zatrzyma (pochłonie) częśc promieniowania. Barwami pierwszorzędowymi używanymi w poligrafii i fotografii są Cyjan, Magenta i Żółty. Mieszanie materii, jaką są na przykład farby drukarskie, jest również mieszaniem subtraktywnym. Mieszanina cyjanu i żółtego da kolor zielony. Cyjan zaabsorbuje część czerwoną promieniowania widzialnego, a żółty pochłonie część niebieską. W rezultacie powstaje zieleń.
·         Mieszanie optyczne
Mieszanie optyczne zachodzi, gdy obok siebie znajdują się dwa pola barwne. Widziane z daleka równocześnie pobudzają receptory w oku, dając wspólne wrażenie barwne. Ma to na przykład miejsce podczas oglądania kilku zrastrowanych obrazów, nałożonych na siebie i oglądanych z większej odległości.
W drukowaniu offsetowym triadowym następuje zatem połączenie mieszania subtraktywnego oraz optycznego.
  • Walor
Walor zmienia się w zależności od ilości światła odebranego przez oko. W poligrafii zróżnicowanie barw jest osiągane za pomocą rozbicia obrazu na separacje za pomocą rastra – małych punkcików o różnej wielkości.
  • Jakość obrazu
Jakość obrazu zależy od rozmiaru punktów go tworzących. Ilość punktów na centymetr kwadratowy określa dokładność reprodukcji oraz determinuje ilość szczegółów reprodukowanego obrazu.
  • System Pantone
Obecnie system PantoneŽ w poligrafii jest najszybszym środkiem komunikacji w dziedzinie koloru. Użycie przez firmę BRANCHER marki PantoneŽ obliguje do przystosowania farb do wzorców i stosowania pigmentów, znajdujących się na liście referencyjnej. Aby odnowić homologację firma BRANCHER corocznie porównuje swoje farby do produktów bazowych PantoneŽ.
System PantoneŽ jest formą rozszerzenia palety dostępnych barw i obecnie zawiera 1000 odcieni, które są tworzone za pomocą 13 odcieni podstawowych, neutralnej czerni oraz transparentnej laki. Każdy z odcieni ma swój odpowiednik dla podłoży powlekanych i niepowlekanych.
Wzornik PantoneŽ nie powinien być postrzegany jako wzornik kolorymetryczny lecz raczej jako przewodnik zawierający formuły, które ułatwiają otrzymanie żądanej barwy.


Użycie wzornika wymaga kilku uwag:
  • Wzornik jest drukowany techniką offsetową bez roztworu nawilżającego. Gęstości optyczne niektórych barw (np. Blue 072, Reflex Blue) może być wyższa niż w przypadku drukowania z roztworem. Można zaobserwować zmiany gęstości optycznych pomiędzy poszczególnymi wydaniami wzornika.
  • Wystawienie na działanie światła i tarcie powstałe w czasie częstego przeglądania może zafałszować gęstość optyczną farb. Zaleca się przechowywanie wzornika z dala od światła oraz coroczna wymiana wzornika.
  • Porównanie kolorymetryczne odbitki przemysłowej z kolorem PantoneŽ oraz odbitką z wzornika często wykazuje odchylenia barwy.


Odchylenie to wynika z następujących przyczyn:
  • Technologii drukowania
·         Offset z roztworem nawilżającym lub inna.
·         Równowaga woda/farba.
·         Jakość płyt formowych.
  • Użytego podłoża drukowego
Podłoża drukowe mają różną białość i powierzchnię, co wpływa na barwę końcową.
  • Użyte farby
Niektóre farby wymagają specyficznych właściwości wytrzymałościowych na światło, ciepło i inne. Wymagania takie mogą powodować konieczność użycia pigmentów, które nie znajdują się na liście preferowanych przez PantoneŽ, co może skutkować, że barwa wydaje się mniej „świeża“.
  • Obróbka po druku
Lakierowanie może wpłynąć na końcowy efekt barwny.
Wzornik PantoneŽ jest dobrym przewodnikiem, aby szybko zbliżyć się do żądanej barwy. Jednak, aby spełnić wszystkie rygorystyczne wymagania niezbędne jest prowadzenie badań sprawdzających wszystkie parametry drukowania przemysłowego.
  • Triada drukarska
Triada drukarska jest zestawem trzech kolorów pierwszorzędowych cyjanu, magenty, żółtego oraz dodatkowo czarnego. Nałożonenie na siebie trzech pierwszych kolorów nie daje idealnej czerni. Wynika to z niedoskonałości pigmentacji tych farb.
Farba czarna pomaga w ustaleniu jasności oraz kontrastu reprodukcji. Służy również do drukowania tekstów.
Walor każdej z barw pierwszorzędowych zmienia się w zlaeżności od powierzchni punktów rastrowych.
Jakość obrazu optycznego zależy od liniatury rastra, która jest wyrażona liczbą linii na cal.
  • Separacje barwne
Kolorowy dokument jest zbudowany z nieskończonej liczby różnych barw. Głównym zadaniem separowania jest wyciągnąć z oryginału trzy kolory pierwszorzędowe cyjan, magenta i żółty, z których jest on zbudowany. W czasie procesów chemigraficznych dokument jest analizowany za pomocą trzech filtrów: czerwonego, zielonego i niebieskiego. Każdy filtr przepuszcza promieniowanie o barwie tego filtra i absorbuje inne. Zatem filtr zielony przepuszcza jedynie promieniowanie zielone, a zatrzymuje czerwone i niebieskie, które odbijają się od oryginału. W miejscach, gdzie zostanie, będzie przepuszczone promieniowanie przez filtr zielony na separacji koloru magenta będą białe miejsca, ponieważ czerwony + niebieski = magenta. Proporcjonalnie do nasycenia każdy kolor na separacji magenta będzie miał swój odpowiednik
w odcieniu szarości. W takim samym procesie uzyskuje się separację żółtego przez filtr niebieski (czerwony + zielony = żółty) i cyjanu przez filtr czerwony (niebieski + zielony = cyjan). W ten sposób każda z separacji jest kopiowana przez raster na czarno-biały film.

Istotne są również kąty ratstrów poszczególnych separacji, które muszą się różnić wystarczająco, aby nie powstał efekt mory.
Separacja koloru czarnego powstaje za pomocą trzech filtrów: czerwonego, niebieskiego i zielonego.


  • Drukowanie
Drukowanie odtwarza obraz przez nakładanie separacji kolejnych trzech barw pierwszorzędowych i wyciągu koloru czarnego. Procesy fotochemiczne dzielą obraz na cząstkowe obrazy, a drukowanie łączy je z powrotem. Formy drukowe naświetlane przy pomocy separacji pozostawiają na papierze drobne punkty przezroczystej farby, która działa jak filtr i za pomocą subtrakcji odtwarza kolory oryginału.
Zasadą jest, aby warstwa każdej z barw pierwszorzędowych przepuszczała dwie składowe światła, lecz zatrzymywała trzecią. Nałożenie na siebie żółtego i magenty da czerwony kolor oryginału, podobnie jak cyjan i żółty dadzą zielony oraz cyjan i magenta dadzą niebieski.

  • Barwy pierwszorzędowe
Charakterystyki kolorymetryczne gamy barw pierwszorzędowych zostały znormalizowane dla drukowania offsetowego. Określa je norma ISO 150/DIN 2846.
Barwy pierwszorzędowe cyjan, magenta, żółta zostały tak opracowane, aby możliwe było reprodukowanie możliwie najszerszej palety barw. Pigmenty używane do produkcji tych farb mają ściśle określone parametry kolorymetryczne.Triady takie, jak GEU, GFU czy DIN mogą wykazywać istotne różnice kolorymetryczne.

  • Drukowanie barw specjalnych
Ma to miejsce, gdy barwa farby jest identyczna z reprodukowaną. Otrzymywana jest ona przez mieszanie składników w ściśle określonych proporcjach. Podłoże jest zadrukowywane kolorem farby, inaczej niż ma to miejsce w drukowaniu triadą, gdzie kolory uzyskuje się przez nakładanie kilku warstw różnych farb. Farby mieszane (specjalne) w stosunku do triady mają następujące zalety:
  • Wierna reprodukcja barwy.
  • Barwy są bardziej nasycone i mają lepszą jasność.Różnica ta jest istotna w przypadkach szczególnych kolorów (na przykład pomarańczowego).
  • Możliwe jest użycie materiałów barwnych, które spełniają specyficzne wymagania (wysoka światłotrwałość, szczególna odporność chemiczna, itp.)