poniedziałek, 1 sierpnia 2011

Wstęp do CMS czyli światło jest barwą.

Jest to standard który pozwoli nam na idealne odwzorowanie koloru danej rzeczy, CMS (color management system) pozwala na utworzenie tych samych profili kolorystycznych we wszystkich urządzeniach które znajdują zastosowanie w fazie produkcyjnej wyrobów poligraficznych czyli prepress, oraz bezpośrednie przygotowanie do tego procesu czyli DTP (Desktop Publishing).

Na początku zajmiemy się światłem oraz barwą czyli prościej mówiąc, światło jest barwą.
Musimy zdawać sobie sprawę z tego jak działa i czym jest światło, oraz że przedmioty możemy zobaczyć tylko w momencie gdy zostaną oświetlone. Jak każdy wie światło jest promieniowaniem, złożonym z elektromagnetycznych drgań które tworzą fale. Oko ludzkie jest w stanie zobaczyć tylko mały fragment fal, od 380 nm (światło nadfioletowe - UV) - do 780 nm (światło podczerwone - IR ).

Barwy widoczne dla ludzkiego oka stają się widoczne dopiero w momencie gdy działa światło, a skąd może pochodzić źródło ? Oczywiście może pochodzić z naturalnego ( słońce / zachmurzenie )oraz sztucznego miejsca (lampy błyskowe, sodowe, żarówki)

Obiekty mają fizyczne właściwości pochłaniania albo odbijania światła, wyobraźmy sobie że oglądamy białą kartkę przy świetle żarowym  da ona kolor żółty oraz przy świetle dziennym od razu będzie widoczna różnica barw, w dziennym świetle będzie wyglądała naturalnie.  Światło padające na przedmiot jak już wcześniej wspomniałem daje nam jeden z poniższych przypadków:

 - w całości światło zostanie zaabsorbowane przez przedmiot będzie widziane wówczas jako czarne

- w całości odbite wtedy przedmiot jest biały dla naszego oka

- w całości przechodzi przez przedmiot wtedy barwa nie ulega zmianie

- po części zostanie absorbowane a reszta przepuszczona wtedy widzimy barwę która zależy od tego jakie fale zostały przepuszczone a jakie zaabsorbowane

- część światła odbita a reszta przepuszczona, zmianie ulegnie barwa światła przepuszczonego i odbitego.

Pamiętajmy zatem że drukowana barwa będzie zmieniała się w zależności od światła w jakim się ją ogląda, oświetlenie w zarządzaniu barwą jest najbardziej rygorystyczną zasadą oceny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz